Textus et Pictura V
Średniowieczna książka jako zbiór
Strona główna » Aktualna edycja
2024
Start
Komitet naukowy
Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu
Katedra Zabytkoznawstwa i Muzealnictwa
Historyk sztuki, od czasu studiów związana z Wydziałem Sztuk Pięknych UMK. Prowadzi badania nad sztuką średniowieczną dawnego państwa zakonnego w Prusach (zwłaszcza rzeźba i malarstwem) w kontekście jej europejskich powiązań oraz nad funkcją sztuki w liturgii, kulcie i pobożności regionu pokrzyżackiego. Osobnym przedmiotem jej badań jest spuścizna rękopiśmienna – przede wszystkim kodeksy z terenów państwa zakonnego w Prusach.
Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu
Absolwentka historii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, tytuł doktorski uzyskała na podstawie rozprawy Kapituła katedralna w Gnieźnie w świetle metryki z lat 1408–1448 (wydanej w 2003 r.). Od 2008 r. związana z Sekcją Rękopisów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na historii Kościoła i duchowieństwa w średniowiecznej Polsce oraz kodykologii.
Instytut Historii Nauki PAN
Pracownia Badań nad Dawną Książką
Profesor w Instytucie Historii Nauki im. L. i A. Birkenmajerów PAN, zajmuje się kodykologią, paleografią i geografią w średniowieczu.
Instytut Historii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
Historyk mediewista, profesor w Instytucie Historii w Pracowni Dziejów Społeczeństwa i Kultury Epoki Przedindustrialnej (wcześniej Zakładu historii średniowiecznej) Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. W latach 2008-2018 r.: profesor nzw. w Instytucie Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk w Warszawie w Zakładzie Badań Źródłoznawczych i Edytorstwa.
Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu
Dyplomowana konserwatorka dzieł sztuki, absolwentka UMK, związana zawodowo z Katedrą Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry na Wydziale Sztuk Pięknych UMK. Specjalizuje się w konserwacji i restauracji zabytków na podłożu z papieru, pergaminu oraz skóry, w tym: malarstwa, rysunku, grafik oraz zabytkowych kodeksów i obiektów rzemiosła artystycznego. Przedmiotem jej zainteresowań badawczych i konserwatorskich jest dawny papier jako medium dziedzictwa kulturowego a także dzieła sztuki na podłożach papierowych z problematyczną warstwą medium szczególnie wrażliwą na czynniki zewnętrzne: gwasze, akwarele, pastele, rękopisy, mapy, miniatury i iluminacje itp.
Instytut Historii Nauki PAN
dr nauk o sztuce, adiunkt w Instytucie Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów Polskiej Akademii Nauk (Pracownia Wiedzy o Dawnej Książce); historyk sztuki, początkujący kodykolog. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół średniowiecznych iluminowanych rękopisów łacińskich, zwłaszcza w aspekcie dekoracji filigranowej. Dotychczasowe publikacje związane są głównie z manuskryptami ze zbiorów Biblioteki Diecezjalnej w Pelplinie oraz ze skryptorium tamtejszych cystersów.
Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu
Bibliotekarz i bibliofil, specjalista z zakresu książki dawnej, redaktor, starszy kustosz dyplomowany, od 2010 r. dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu. Posiada bogate, blisko 30-letnie doświadczenie dydaktyczne, jest autorem licznych publikacji z zakresu bibliotekoznawstwa, bibliotekarstwa, księgoznawstwa, naukoznawstwa, biografistyki i bibliografii.
Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu
Katedra Architektury Wnętrz
Zainteresowanie badawcze koncentruje na sztuce państwa zakonnego w Prusach, ze szczególnym uwzględnieniem średniowiecznej architektury i jej wystroju oraz rzeźby snycerskiej i malarstwa tablicowego, przede wszystkim w kontekście problemów zabytkoznawczych i konserwatorskich, a także kodeksami rękopiśmiennymi w aspekcie badań interdyscyplinarnych. Ważne miejsce w prowadzonych przez niego pracach badawczych (zwłaszcza z wykorzystaniem tzw. badań nieinwazyjnych – NIR, UV, XRF) zajmuje problematyka zabytkoznawcza sztuki średniowiecznej, z naciskiem na technikę wykonania, materiałoznawstwo, autentyczność i integralność zabytków.
Instytut Historii Nauki PAN
Historyk-mediewista, pracownik Instytutu Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów PAN, kierownik projektu Manuscripta.pl i współpracownik projektu Repertorium chronicarum. Absolwent Instytutu Historycznego UW, doktoryzował i habilitował się w IHN PAN. Interesuje się zagadnieniami związanymi ze źródłoznawstwem, a zwłaszcza kodykologią, a także historią historiografii średniowiecznej oraz historii nauki.
Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu
SEKRETARZ KONFERENCJI
Absolwentka kierunku ochrona Dóbr Kultury spec. Zabytkoznawstwo i Muzealnictwo oraz studentka Historii Sztuki na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Pracuje w Muzeum Diecezjalnym w Pelplinie oraz jest wolontariuszką w Muzeum Okręgowym w Toruniu, wykonuje także ewidencje zabytków nieruchomych. Od sześciu lat jest członkinią Koła Naukowego Historyków Sztuki Średniowiecza, w tym przez cztery lata była prezesem zarządu Koła. Jest członkinią Rady Dyscypliny Nauk o Sztuce. Swoje prace dyplomowe poświęciła szeroko zakrojonym badaniom średniowiecznych rzeźb drewnianych z terenów dawnego państwa zakonnego w Prusach.
Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu
SEKRETARZ KONFERENCJI
Studentka Ochrony Dóbr Kultury o specjalizacji Zabytkoznawstwo i Muzealnictwo. Swoje prace dyplomowe poświęciła badaniu francuskich ksiąg z XIII/XIV wieku ze zbiorów Biblioteki Diecezjalnej w Pelplinie. Jako laureatka III edycji konkursu Mobility for InternationAl CoopeRaTion: SMART 3 organizowanego przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu prowadziła badania w The British Library w Londynie. Bierze czynny udział w projektach naukowych: „Ratujemy pelplińską Biblię Gutenberga - interdyscyplinarny projekt badawczy, konserwatorski i upowszechniający” oraz „Inwentarz Sztuki Torunia”. Jest członkinią Koła Naukowego Historyków Sztuki Średniowiecza UMK oraz wolontariuszką w Muzeum Okręgowym w Toruniu.
Uczestnicy
GOŚCIE SPECJALNI
prof. dr Claudia Colini (Centre for the Study of Manuscript Cultures w Hamburgu)
dr Jan Dienstbier (Institute of Art History of the Czech Academy of Sciences, Prague)
dr Milada Studničková (Institute of Art History of the Czech Academy of Science in Prague)
REFERENCI
dr Arkadiusz Adamczuk (Biblioteka Uniwersytecka KUL)
Barbara Banasiak (Książnica Kopernikańska w Toruniu)
Guillaume Bankowski (Université Lumière Lyon 2)
ks. dr Wojciech Baran (Archiwum i Biblioteka Krakowskiej Kapituły Katedralnej)
Weronika Brączkowska (Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu)
Irina Chachulska (Instytut Sztuki PAN, Warszawa)
dr Ewa Chlebus (Biblioteka Elbląska)
dr Jolanta Czuczko (Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu)
dr Marta Czyżak (Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu)
Tomasz Dalewski (Université Jean Moulin Lyon)
dr Agnieszka Fabiańska (Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie)
dr Alba Fedeli (Centre for the Study of Manuscript Cultures w Hamburgu)
dr Paweł Figurski (Instytut Sztuki PAN w Warszawie)
dr Dominika Grabiec (Instytut Sztuki PAN w Warszawie)
prof. dr hab. Czesław Grajewski (Instytut Historii Sztuki UKSW w Warszawie)
Katerina Grigoriadou (Centre for the Study of Manuscript Cultures w Hamburgu)
dr hab. prof. UMK Monika Jakubek-Raczkowska (Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu)
Jadwiga Jaźwierska (Biblioteka Uniwersytecka KUL w Lublinie)
dr Dorota Jutrzenka-Supryn (Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu)
dr hab. prof. PAN Jerzy Kaliszuk (Instytut Historii Nauki PAN im. L. i A. Birkemajerów w Warszawie)
prof. Mikhail Khorkov (Instytut Historii Nauki PAN im. L. i A. Birkenmajerów w Warszawie)
Izabela Klawińska (Książnica Kopernikańska w Toruniu)
Patrycja Klimczak (Książnica Kopernikańska w Toruniu)
dr Piotr Kołodziejczak (Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla PAN w Warszawie)
Karolina Komsta-Sławińska (Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu)
dr Łukasz Krzyszczuk (Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu)
dr Justyna Łuczyńska-Bystrowska (Muzeum Narodowe w Krakowie – Muzeum Książąt Czartoryskich / UPJPII w Krakowie)
dr Giuseppe Marotta (Centre for the Study of Manuscript Cultures w Hamburgu)
dr Mateusz Marszałkowski (Instytut Historii Nauki PAN im. L. i A. Birkenmajerów w Warszawie)
prof. dr hab. Wojciech Mrozowicz (Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego)
Małgorzata Myślicka (Muzeum Narodowe w Warszawie)
dr Grzegorz Nehring (Centre for the Study of Manuscript Cultures w Hamburgu)
prof. dr hab. Piotr Oliński (Instytut Historii i Archiwistyki UMK, Toruń)
dr hab. prof. UW Monika Opalińska (Instytut Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego)
prof. dr hab. Radosław Piętka (Instytut Filologii Klasycznej UAM w Poznaniu)
dr Paulina Pludra-Żuk (Instytut Historii Nauki PAN im. L. i A. Birkenmajerów w Warszawie)
dr Katarzyna Płonka-Bałus (Muzeum Narodowe w Krakowie – Muzeum Książąt Czartoryskich)
dr Adam Poznański (Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu)
dr hab. prof. UMK Małgorzata Pronobis-Brzezińska (Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu)
Anna Putkowska (Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu)
dr hab. prof. UMK Juliusz Raczkowski (Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu)
Michał Radtke (Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu)
dr Adrien Quéret-Podesta (Instytut Slawistyki PAN, Warszawa)
dr Ivan Shevchuk (Centre for the Study of Manuscript Cultures w Hamburgu)
ks. dr Michał Sołomieniuk (Archiwum Archidiecezjalne w Gnieźnie)
dr hab. prof. PAN Jacek Soszyński (Instytut Historii Nauki PAN im. L. i A. Birkenmajerów w Warszawie)
Joanna Sroka (Biblioteka Elbląska)
Anna Strehlke (Instytut Historii i Archiwistyki UMK, Toruń)
Adam Szczepaniec (Biblioteka Jagiellońska w Krakowie)
Karolina Szula (Instytut Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych
dr Alicja Szulc (Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu)
dr hab. prof. UMK Arkadiusz Wagner (Instytut Badań Informacji i Komunikacji UMK w Toruniu)
prof. dr hab. Marek Walczak (Instytut Historii Sztuki UJ w Krakowie)
ks. dr hab. Piotr Wiśniewski (Instytut Nauk o Sztuce KUL w Lublinie)
Justyna Wojnowska (Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu)
dr Dagmara Wójcik-Zega (Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie)
dr Anna Wyszyńska (badaczka niezależna)
dr Piotr Ziółkowski (Instytut Sztuki PAN, Warszawa)
Monika Żyłka (Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu)
MODERATORZY
prof. dr hab. Krzysztof Bracha (Instytut Historii UJK w Kielcach)
dr hab. Monika Opalińska (Instytut Anglistyki UW)
prof. dr hab. Mieczysław Mejor (Instytut Badań Literackich PAN w Warszawie)
dr hab. prof. emeritus Michał F. Woźniak (Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu)
dr hab. Rafał Wójcik (Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu)
Call for papers
W imieniu organizatorów – Wydziału Sztuk Pięknych UMK, Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu oraz Instytutu Historii Nauki PAN – zapraszamy do udziału w konferencji z cyklu „Textus et pictura”, którą planujemy w dniach 11–13 kwietnia 2024 roku. Tematem przewodnim konferencji jest tym razem zagadnienie integralności kodeksów: „Klocek, kolekcja, miscellanea – średniowieczna książka jako zbiór”.
Oprócz bloków związanych z tematem przewodnim, obradować będziemy także w sekcjach ogólnych – Textus, Pictura, Liber, Musica. Zachęcamy również do zgłaszania (niezależnie od referatów konferencyjnych) propozycji paneli projektowych, prezentujących realizowane aktualnie lub zakończone niedawno projekty badawcze, digitalizacyjne, katalogowe, konserwatorsko-restauratorskie i in. w zakresie kodeksów rękopiśmiennych, inkunabułów i fragmentów. Przewidujemy 25-minutowe referaty, 15-minutowe komunikaty oraz sesję posterową i okrągły stół, skoncentrowany na temacie przewodnim konferencji. Na zgłoszenia czekamy do 15 stycznia 2024 r.
OPIS PROBLEMATYKI KONFERENCJI DO POBRANIA: Textus et pictura Cfp 2024
Proponowany profil:
- Typy zbiorów: kolekcje sensu stricto (np. zbiory kazań, księgi liturgiczne), książki wielotekstowe, (Varia, Miscellanea, Sammelhandschrift).
- Kolekcje tematyczne: ze względu na dobór tekstów (np. historiograficzne) i/lub funkcje tekstów (kolekcje duszpasterskie).
- Celowe kolekcje czy przypadkowe zbiory? Rękopisy i ich twórcy (właściciele).
- Jednolitość i / lub różnorodność przekazu – sposoby integrowania elementów książek (składki, zdobienia, sposób organizacji procesu introligatorskiego itd.).