TEXTUS ET PICTURA VI

Średniowieczny kodeks rękopiśmienny w uzusie sakralnym

2026

Start

Temat przewodni konferencji podejmuje problematykę funkcjonowania różnego typu ksiąg w różnych przestrzeniach życia religijnego w średniowieczu – od wspólnotowej liturgii po prywatną dewocję – jako medium przekazu treści biblijnych, dogmatycznych i homiletycznych, a także tekstów, formuł i norm, regulujących kult wspólnotowy oraz tych wypełniających praktykę prywatną, zarówno środowisk duchownych jak i świeckich. Łacińskie słowo "usus" rozumiemy tu bardzo szeroko - od bezpośredniego wykorzystania ksiąg w oficjalnej praktyce liturgicznej, przez ich użytkowanie w przestrzeni życia intelektualnego, po ich rolę - jako nośników modlitwy i obrazu - w sferze indywidualnego doświadczenia religijnego.

Oczekujemy referatów, opisujących szersze zjawiska w ramach średniowiecznej religijności, ale też studiów szczegółowych, skoncentrowanych na konkretnych przykładach tekstów, a przede wszystkim – podejmujących zagadnienie ich materialnych nośników. Chcemy spojrzeć na średniowieczny kodeks przez pryzmat jego twórców i użytkowników, funkcji pierwotnych (w tym długiego trwania w różnych kontekstach sakralnych) oraz wtórnych (w tym – w obiegu bibliotecznym i kolekcjonerskim), a także pod kątem cech materialnych oraz wartości artystycznych.

22-24 stycznia 2026 

Komitet naukowy

  • dr hab. prof. UMK Monika Jakubek-Raczkowska

    Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu
    Instytut Historii Sztuki i Dziedzictwa Kulturowego 

    mracz@umk.pl

    Historyk sztuki, od czasu studiów związana z Wydziałem Sztuk Pięknych UMK. Prowadzi badania nad sztuką średniowieczną dawnego państwa zakonnego w Prusach (zwłaszcza rzeźba i malarstwem)  w kontekście jej europejskich powiązań oraz nad funkcją sztuki w liturgii, kulcie i pobożności regionu pokrzyżackiego. Osobnym przedmiotem jej badań jest spuścizna rękopiśmienna – przede wszystkim kodeksy z terenów państwa zakonnego w Prusach.

  • dr Marta Czyżak

    Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu 

    Absolwentka historii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, stopień doktora uzyskała na podstawie rozprawy Kapituła katedralna w Gnieźnie w świetle metryki z lat 1408–1448 (wydanej w 2003 r.). Od 2008 r. związana z Sekcją Rękopisów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na historii Kościoła i duchowieństwa w średniowiecznej Polsce oraz kodykologii.

  • dr hab. Jerzy Kaliszuk, prof. PAN

    Instytut Historii Nauki PAN w Warszawie
    Pracownia Badań nad Dawną Książką

    Profesor w Instytucie Historii Nauki PAN, kierownik  Pracowni Badań nad Dawną Książką; zajmuje się kodykologią, paleografią i geografią w średniowieczu.

  • prof. dr hab. Krzysztof Bracha

    Instytut Badań Literackich PAN w Warszawie
    Pracownia Literatury Średniowiecza

    Historyk mediewista, prze wiele lat profesor w Instytucie Historii w Pracowni Dziejów Społeczeństwa i Kultury Epoki Przedindustrialnej (wcześniej Zakładu historii średniowiecznej) Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach; w latach 2008-2018 r.: profesor nzw. w Instytucie Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk w Warszawie w Zakładzie Badań Źródłoznawczych i Edytorstwa, obecnie pracownik Instytutu Badań Literackich PAN, w którym kieruje Pracownią Literatury Średniowiecza .

     

  • dr Jolanta Czuczko

    Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu

    Dyplomowana konserwatorka dzieł sztuki, absolwentka UMK, związana z Katedrą Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry na Wydziale Sztuk Pięknych UMK. Specjalizuje się w konserwacji i restauracji zabytków na podłożu z papieru, pergaminu oraz skóry, w tym: malarstwa, rysunku, grafik oraz zabytkowych kodeksów i obiektów rzemiosła artystycznego. Przedmiotem jej zainteresowań badawczych i konserwatorskich jest dawny papier jako medium dziedzictwa kulturowego a także dzieła sztuki na podłożach papierowych z problematyczną warstwą medium szczególnie wrażliwą na czynniki zewnętrzne: gwasze, akwarele, pastele, rękopisy, mapy, miniatury i iluminacje itp.

  • dr Mateusz Marszałkowski

    Instytut Historii Nauki PAN w Warszawie
    Pracownia Wiedzy o Dawnej Książce

    dr nauk o sztuce, adiunkt w Instytucie Historii Nauki PAN; historyk sztuki, kodykolog. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół średniowiecznych iluminowanych rękopisów łacińskich, zwłaszcza w aspekcie dekoracji filigranowej. Dotychczasowe publikacje związane są głównie z manuskryptami ze zbiorów Biblioteki Diecezjalnej w Pelplinie oraz ze skryptorium tamtejszych cystersów.

  • dr Milena M. Śliwińska

    Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu 

    Dyrektorka Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu,  absolwentka polonistyki oraz informacji naukowej UMK. Ukończyła studia doktoranckie z zakresu bibliologii i informatologii, a w 2024 r. zdobyła dyplom z komunikacji w organizacji opartej na empatii na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Na UMK pełniła szereg funkcji, od kierowniczych po eksperckie, odpowiadając m.in. za reorganizację i modernizację Biblioteki Wydziału Humanistycznego.

  • dr Krzysztof Nierzwicki

    Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu

    Bibliotekarz i bibliofil, specjalista z zakresu książki dawnej, redaktor, starszy kustosz dyplomowany, w latach 2010-2024 dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu. Posiada bogate, blisko 30-letnie doświadczenie dydaktyczne, jest autorem licznych publikacji z zakresu bibliotekoznawstwa, bibliotekarstwa, księgoznawstwa, naukoznawstwa, biografistyki i bibliografii.

     

  • dr hab. Juliusz Raczkowski, prof. UMK

    Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu
    Katedra Architektury Wnętrz i Rzeźby

    Zainteresowanie badawcze koncentruje na sztuce państwa zakonnego w Prusach, ze szczególnym uwzględnieniem średniowiecznej architektury i jej wystroju oraz rzeźby snycerskiej i malarstwa tablicowego, przede wszystkim w kontekście problemów zabytkoznawczych i konserwatorskich, a także kodeksami rękopiśmiennymi  w aspekcie badań interdyscyplinarnych. Ważne miejsce w prowadzonych przez niego pracach badawczych (zwłaszcza z wykorzystaniem tzw. badań nieinwazyjnych – NIR, UV, XRF) zajmuje problematyka zabytkoznawcza sztuki średniowiecznej, z naciskiem na technikę wykonania, materiałoznawstwo, autentyczność i integralność zabytków.

     

  • dr hab. Jacek Soszyński, prof. PAN

    Instytut Historii Nauki PAN

    Historyk-mediewista, profesor Instytutu Historii Nauki PAN, kierownik projektu Manuscripta.pl i współpracownik projektu Repertorium chronicarum. Absolwent Instytutu Historycznego UW, doktoryzował i habilitował się w IHN PAN. Interesuje się zagadnieniami związanymi ze źródłoznawstwem, a zwłaszcza kodykologią, a także historią historiografii średniowiecznej oraz historii nauki.

  • Lena Rydelska

    Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu

    SEKRETARZ KONFERENCJI

    Absolwentka kierunku Ochrona Dóbr Kultury i doktorantka w zakresie nauk o sztuce na UMK. Pracuje w  Muzeum Diecezjalnym w Pelplinie oraz jest wolontariuszką w Muzeum Okręgowym w Toruniu, członkini Koła Naukowego Historyków Sztuki Średniowiecza.  Swoje prace dyplomowe poświęciła szeroko zakrojonym badaniom średniowiecznych rzeźb drewnianych z terenów dawnego państwa zakonnego w Prusach.

  • Weronika Brączkowska

    Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu

    SEKRETARZ KONFERENCJI

    Absolwentka Ochrony Dóbr Kultury. Swoje prace dyplomowe poświęciła badaniu francuskich ksiąg z XIII/XIV wieku ze zbiorów Biblioteki Diecezjalnej w Pelplinie.  Jako laureatka III edycji konkursu Mobility for InternationAl CoopeRaTion: SMART 3 organizowanego przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu prowadziła badania w The British Library w Londynie. Bierze czynny udział w projektach naukowych: „Ratujemy pelplińską Biblię Gutenberga - interdyscyplinarny projekt badawczy, konserwatorski i upowszechniający” oraz „Inwentarz Sztuki Torunia”. Jest członkinią Koła Naukowego Historyków Sztuki Średniowiecza UMK, wolontariuszką w Muzeum Okręgowym w Toruniu i pracownikiem w Muzeum Diecezjalnym w Pelplinie.

  • Uczestnicy

    Call for papers

    FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY DO POBRANIA: PDF DOCX

    Program

    Sponsorzy i patronaty

    Reportaż

    Przejdź do treści
    Textus et pictura
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.